zaterdag 27 mei 2017

Donderdag 25 mei 2017

Nadat ik gisteren twee uur ben bezig geweest om mijn stukje van die dag te schrijven op mijn slechtwerkende, gevallen laptop verdween plots mijn hele verhaal en de met moeite geplaatste foto,s.
Met geen mogelijkheid is het geschrevene terug te vinden.
Dus vanavond vol goede moed een nieuwe poging.


Kittipan

Het wordt steeds moeilijker om Kittipan ( bed 17) goed te verzorgen. Zijn benen kruisen zich steeds meer en zijn ook nog eens heel strak gebogen. Ik gebruik al een grote maat pamper, maar omdat er zoveel spanning op zijn benen staat, krijg ik nauwelijks de pamper aangebracht. Doordat de knieën altijd gebogen zijn is de huid in de holtes helemaal stuk door transpireren en niet kunnen drogen. Ik heb al geprobeerd er iets tussen te duwen zoals een bekleedde grote plastic flacon, maar dat houdt hij door de grote spanning die op de benen staat maar kort vol door pijn ervaring. Zijn voeten raken gezwollen van het vocht en vertonen natte wondjes die niet genezen.
Ik vind het moeilijk dat ze zo onaardig en nors tegen hem doen, alsof hij er wat aan kan doen.



Pakai en Miau ontfermen zich over het pellen van een grote Jackfruit. Het is een hele klus de vruchtdelen uit de vliezen te halen. De smaak vind ik een beetje weeïg.  Ook de pitten worden gebruikt om te eten, maar die worden eerst gekookt. Alleen ging dat deze keer mis, Miau had vergeten het vuur onder de pan uit te zetten en verbrandde de boel, omdat het vocht verkookt was.

                                                                              Jackfruit





Pitten van de Jackfruit


Ook dit moest ik absoluut  proeven werd me opgedragen. Ben de naam alweer kwijt. Maar toen er eerst een flinke schep suiker over gestrooid werd leek het mij minder smakelijk omdat het me aan aardappel liet denken.



Mapraan, (ook de naam van een vrucht) dochtertje van een van de medewerkers doet haar middagslaapje. Ze gaat sinds kort voor halve dagen naar school. Ze is wat koortsig van een inenting.


Vanmorgen weer bandenpech, nu eens voor de afwisseling de achterband van de brommer.
Gelukkig had de man van het repairshop nog geen andere klant en kon hij mij direct helpen.
Ondanks dat het achterwiel er voor een nieuwe binnenband af moet had hij het toch in 12 minuten gefikst en dat voor 120 bath incl. binnenband (3,30 euro)

Vanmorgen werd per ambulance een nieuwe patiënt binnen gebracht. Althans na een scheer en knipbeurt kwam er een bekend gezicht te voorschijn. Wichet was hier vier jaar geleden ook al eens, verbleef toen in een van de huisjes. Ik weet nog dat hij er een grote troep van maakte.
Hij had zoveel spullen op zijn bed verzameld dat hij er zelf nauwelijks bij kon.

Het valt me op dat Piem enorm is afgevallen. Na het overlijden van haar vriend heeft ze het leven toch weer opgepakt. Ook heeft ze haar taken hier in het project weer op zich genomen. Behoudens dat ze nu door een flinke verkoudheid even rust moet nemen. Meerdere mensen zijn op dit moment verkouden, de een steekt de ander aan.

Het gaat niet goed met Eak. Was eerder alleen zijn huid geel, nu kleurt ook het wit van zijn ogen geel  Hij verblijft in een van de huisjes maar elke middag word hij gehaald voor een douche beurt.

Tot mijn grote verbazing vraagt Piyanut me om een massage. De anders zo afstandelijke en alles weigerende Piyanut benaderd mij met een lief stemmetje. Na de massage krijg ik een vriendelijk dankwoord. Mijn verbazing is groot.



In de middag pauze de tekenmogelijkheid op mijn IPad uitgetest.

Vanmiddag was er een heuse wolkbreuk. Werkelijk, het kwam met bakken naar beneden.
Het regenseizoen is wel een maand eerder begonnen dan normaal. Ik had me al voor genomen om niet de veldweg naar huis terug te nemen, dit vanwege eventuele modderstromen. Maar ik werd er ook nog een paar keer door bezorgde patiënten op geattendeerd.

Geen opmerkingen: